Programma

Op deze pagina treft u een nieuw en inspirerend programma voor de 12e editie van het Jaarcongres Brede School. Heeft u vragen of opmerkingen over het congres? Neemt u dan gerust contact met ons op via het feedback formulier.

 

09.00 uur Registratie en ontvangst
U ontvangt van ons een naambadge en een congrestas met schrijfmateriaal. De koffie staat voor u klaar!

10.00 uur Opening en inleiding door de dagvoorzitter 
Myrthe Meurders, dagvoorzitter & adviseur en coach voor een professionele (school)cultuur.

10.10 uur Samenwerking in beeld
Michiel van der Grinten, projectleider onderzoeks- en adviesbureau Oberon.
Hoe vordert de samenwerking tussen onderwijs en opvang in Nederland? Wat willen kinderopvang, peuterspeelzaalwerk en scholen samen bereiken? Waar zitten de valkuilen en wat zijn de successen? Wat willen ouders eigenlijk? Welke inspirerende voorbeelden zijn er in het land? Een trendanalyse op basis van landelijk onderzoek van Oberon in 2016.

10.35 uur Manifest voor de gezonde brede school 
Drs. Paul van der Velpen, algemeen directeur, GGD Amsterdam-Amstelland. Tevens columnist in Binnenlands Bestuur.
De school is een prima omgeving om preventief bezig te zijn met gezondheid. Zowel fysiek als psycho-sociaal. Dat geldt voor elke school, maar zeker voor een brede school. Hoe kunt u dat systematisch en effectief aanpakken?

11.00 uur Koffie- en theepauze 
Tijdens de pauzes is er tijd en ruimte om de informatiemarkt te bezoeken en te netwerken. Een overzicht van aanwezige standhouders kunt u vinden op de pagina infomarkt.

11.30 uur Eerste deelsessieronde
Tijdens dit congres bezoekt u in twee rondes een deelsessie. U kunt hiervoor een keuze maken uit 23 onderwerpen! Een overzicht van de deelsessies kunt u vinden op de pagina deelsessies. 

12.30 uur Lunch en bezoek aan informatiemarkt
De lunch staat voor u opgediend in de Expozaal en er is een informatiemarkt waar verschillende organisaties zich presenteren. Een overzicht van de aanwezige standhouders kunt u vinden op de pagina infomarkt. 

 

13.30 uur Toelichting advies Taskforce Samenwerking Onderwijs en Kinderopvang 
Diana Monissen, voorzitter, Taskforce  Samenwerking Onderwijs en Kinderopvang. Tevens voorzitter Raad van Bestuur, Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. 
Mevrouw Monissen zal een toelichting geven op het advies dat de Taskforce Samenwerking Onderwijs en Kinderopvang voor 1 april zal uitbrengen op verzoek van het kabinet. De opdracht van de Taskforce is om voorstellen uit te werken over wat nodig is om de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang of peuterspeelzaalwerk te vergemakkelijken zodat er meerwaarde ontstaat voor de ontwikkeling van kinderen, de arbeidsparticipatie van ouders en de gezamenlijke inzet van personeel.

14.00 uur Reactie op advies vanuit PO-Raad
Rinda den Besten, voorzitter PO-Raad.

14.10 uur Reactie op advies vanuit Brancheorganisatie Kinderopvang
Felix Rottenberg, voorzitter Brancheorganisatie Kinderopvang.

14.20 uur Paneldiscussie onder leiding van de dagvoorzitter
Panelleden zijn:

  • Rinda den Besten, voorzitter PO-Raad.
  • Felix Rottenberg, voorzitter Brancheorganisatie Kinderopvang.
  • Diana Monissen, voorzitter Taskforce Samenwerking Onderwijs en Kinderopvang en voorzitter Raad van Bestuur, Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie.
  • Niko Persoon, vice-voorzitter Taskforce Samenwerking Onderwijs en Kinderopvang en voorzitter College van Bestuur Zaan Primair.
  • Friso Smits, Manager Spelenderwijs Utrecht, namens Sociaal Werk Nederland. 
  • René Peeters, wethouder Jeugd en Onderwijs in Almere, lid van de kopgroep van wethouders voor kindcentra en lid van de regiegroep Kindcentra2020
  • Sharon Gesthuizen, voorzitter Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang (BMK)

15.00 uur Koffie- en theepauze 
Tijdens de pauzes is er tijd en ruimte om de informatiemarkt te bezoeken en te netwerken. Een overzicht van aanwezige standhouders kunt u vinden op de pagina infomarkt.

15.30 uur Tweede deelsessieronde           
Tijdens dit congres bezoekt u in twee rondes een deelsessie. U kunt hiervoor een keuze maken uit 23 onderwerpen! Een overzicht van de deelsessies kunt u vinden op de pagina deelsessies. 

16.30 uur Afsluitende borrel met een hapje