Contact|

Jaarcongres Van Brede School naar Kindcentrum


15 MEI 2019 | Utrecht

Programma

 

Op deze pagina treft u een nieuw en inspirerend programma voor de volgende editie van het Jaarcongres van Brede School naar Kindcentrum. Heeft u vragen of opmerkingen over het congres? Neemt u dan gerust contact met ons op via het feedback formulier.

 

09.00 uur - Registratie en ontvangst
Als deelnemer ontvangt u bij registratie een naambadge en een tas met schrijfgerei en (congres)informatie. Natuurlijk staat de koffie voor u klaar en is de informatiemarkt geopend.
 
09.50 uur - Opening door de dagvoorzitter
Maarten Faas, interim bestuurder (speciaal) onderwijs, voorzitter bestuur van de Federatie Beroepsorganisaties in de Zorg en van de Associatie voor Interactiebegeleiding en Thuisbehandeling.
 
10.00 uur - De holle retoriek van de ‘21st-century skills’
Erik Meester, organisatie- en onderwijsadviseur, Academica Business College, vanaf maart werkzaam als docent Pedagogische Wetenschappen Primair Onderwijs (PWPO), Radboud Universiteit

Veel mensen, opvallend vaak afkomstig van buiten de onderwijssector, maken graag een karikatuur van het onderwijs door te stellen dat het onderwijs hopeloos verouderd is. Het schoollokaal van nu zou nog erg veel lijken op het schoollokaal van 100 jaar geleden. Veel scholen schaften in reactie daarop het afgelopen decennium massaal dure computers en tablets aan, gingen aan de slag met onderzoekend leren en gingen meer groepsdoorbrekend werken. Maar de beloofde revolutie bleef uit. Sterker nog, de onderwijsresultaten in Nederland lopen al zo een 20 jaar achteruit. Misschien zitten we op het verkeerde spoor? Misschien verandert de wereld razendsnel, maar hoe kinderen leren niet. In deze lezing gaan we in op de zin en onzin van onderwijsvernieuwingen. Wat weten we eigenlijk echt over wat wel of niet werkt? En wat zijn volgens de onderwijswetenschappen de echt relevante onderwijsvernieuwingen die wél tot beter en eerlijker onderwijs zouden kunnen leiden?
 
10.30 uur - Samen meer werkplezier, betrokken leerlingen en beter onderwijs
Jaap Versfelt, initiatiefnemer, stichting leerKRACHT.

In landen met nog veel beter onderwijs dan het onze staat niet de leerling centraal, maar de leraar. Hun leraren werken in hechte teams elke dag samen aan het verbeteren van het onderwijs. Voor wie? Hun leerlingen natuurlijk. Stichting leerKRACHT, een goede doelen stichting, is dit gestart in Nederland. Om ons onderwijs nog beter te helpen maken. Ondertussen doen 1 op de 10 van alle Nederlandse basisscholen, middelbare scholen en mbo-opleidingen mee. Wat is hun verhaal? Wat betekent zo werken voor werkplezier van uw medewerkers en leerplezier van de leerling? Wat kunt u ermee op uw eigen kindcentrum?

11.00 uur - Ochtendpauze
Tijdens de pauzes kunt u een kopje koffie of thee met iets lekkers nuttigen, is er de gelegenheid om te netwerken en kunt u terecht bij de informatiestands.

11.30 uur - Eerste deelsessieronde
Er zijn twee deelsessierondes geprogrammeerd, in iedere ronde bezoekt u één van de 23 deelsessies.

 

12.30 uur - Lunch
In de Expozaal wordt u een gevarieerde lunch geserveerd en er is gelegenheid tot netwerken om ideeen en ervaring uit te wisselen.

13.30 uur - “Is passend nog passend?”
René Peeters, kwartiermaker beter samenwerken onderwijs, zorg en jeugd, Opmaat en Groei. Voorzitter hoofdbestuur Humanitas. Voormalig wethouder jeugd, onderwijs en sport, gemeente Almere.
We moeten alle mogelijkheden gebruiken om goede voorwaarden te creëren voor kinderen om
zich goed te kunnen ontwikkelen. Een kindcentrum is zo’n voorwaarde, maar een kindcentrum moet wel domein overstijgend bemenst worden.
Moeten jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg, kinderopvang en onderwijs niet veel meer naar elkaar toegroeien?
Is passende ontwikkeling niet een betere term dan passend onderwijs en passende kinderopvang?
Het is echt mogelijk om de voorwaarden te verbeteren voor het kind, de ouder en de professional.
Er wordt op gewacht in het land…waar wachten we dan nog op? Van denken naar doen.
 
14.00 uur - De mythe van de doorgaande leerlijn
Over de drijfveren voor de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang.
Betsy van de Grift, onafhankelijk adviseur en publicist voor Onderwijs en Opvoeding aan Jonge Kinderen. Tevens auteur van onder andere “Kinderkoppie”, “Peuteren en kleuteren” en “Jongensbrein/Meisjesbrein”.

De ‘doorlopende- of doorgaande leerlijn' is een veelgehoorde doelstelling voor de samenwerking tussen kinderopvang en primair onderwijs. Wat is dat precies en welke effecten voor kinderen mogen we ervan verwachten? En welke ‘bijwerkingen’ vermeldt de bijsluiter?
In deze kritische bijdrage kijken we terug op de introductie van de doorgaande leerlijn in de basisschool, ruim 10 jaar geleden en vragen we ons af welk perspectief het construct biedt; vooral voor de jongste kinderen in samenwerkingsverbanden.

14.30 uur - Middagpauze
In de middagpauze is er een kopje koffie of thee, maar u kunt ook kiezen voor een frisje. Uiteraard wordt er een lekkere energie bite bij geserveerd.

15.00 uur - Tweede deelsessieronde           
Er zijn twee deelsessierondes geprogrammeerd, in iedere ronde bezoekt u één van de 23 deelsessies.

16.00 uur - Afsluitende borrel met een hapje